ایام مبارک عید سعید قربان و عید سعید غدیر و نیز تولد حضرت امام هادی علیه السلام و تولد حضرت عیسی مسیح علیه السلام را به همه موحدین جهان تبریک و تهنیت عرض می کنیم
اندیشه امام على
تقوا از رایجترین کلمات نهج البلاغه است.در کمتر کتابى مانند نهج البلاغه بر عنصر تقوا تکیه شده است،و در نهج البلاغه به کمتر معنى و مفهومى به اندازه تقوا عنایت شده است .تقوا چیست؟
معمولا چنین فرض مىشود که تقوا یعنى«پرهیزکارى» و به عبارت دیگر تقوا یعنى یک روش عملى منفى،هر چه اجتنابکارى و پرهیزکارى و کنارهگیرى بیشتر باشد تقوا کاملتر است.
طبق این تفسیر اولا تقوا مفهومى است که از مرحله عمل انتزاع مىشود،ثانیا روشى است منفى،ثالثا هر اندازه جنبه منفى شدیدتر باشد تقوا کاملتر است.
به همین جهت متظاهران به تقوا براى اینکه کوچکترین خدشهاى بر تقواى آنها وارد نیاید از سیاه و سفید،تر و خشک،گرم و سرد اجتناب مىکنند و از هر نوع مداخلهاى در هر نوع کارى پرهیز مىنمایند.
شک نیست که اصل پرهیز و اجتناب یکى از اصول زندگى سالم بشر است.در زندگى سالم،نفى و اثبات،سلب و ایجاب،ترک و فعل،اعراض و توجه توأم است.با نفى و سلب است که مىتوان به اثبات و ایجاب رسید،و با ترک و اعراض مىتوان به فعل و توجه تحقق بخشید.
کلمه توحید یعنى کلمه«لا اله الا الله»مجموعا نفیى است و اثباتى،بدون نفى ما سوا دم از توحید زدن ناممکن است.این است که عصیان و تسلیم،کفر و ایمان قرین یکدیگرند،یعنى هر تسلیمى متضمن عصیانى و هر ایمانى مشتمل بر کفرى و هر ایجاب و اثبات مستلزم سلب و نفیى است: فمن یکفر بالطاغوت و یؤمن بالله فقد استمسک بالعروة الوثقى.
اما اولا پرهیزها و نفیها و سلبها و عصیانها و کفرها در حدود«تضاد»هاست.پرهیز از ضدى براى عبور به ضد دیگر است،بریدن از یکى مقدمه پیوند با دیگرى است.
از این رو پرهیزهاى سالم و مفید،هم جهت و هدف دارد و هم محدود است به حدود معین.پس یک روش عملى کورکورانه که نه جهت و هدفى دارد و نه محدود به حدى است،قابل دفاع و تقدیس نیست.
ثانیا مفهوم تقوا در نهج البلاغه مرادف با مفهوم پرهیز حتى به مفهوم منطقى آن نیست.تقوا در نهج البلاغه نیرویى است روحانى که بر اثر تمرینهاى زیاد پدید مىآید و پرهیزهاى معقول و منطقى از یک طرف سبب و مقدمه پدید آمدن این حالت روحانى است و از طرف دیگر معلول و نتیجه آن است و از لوازم آن به شمار مىرود.
این حالت،روح را نیرومند و شاداب مىکند و به آن مصونیت مىدهد.انسانى که از این نیرو بىبهره باشد،اگر بخواهد خود را از گناهان مصون و محفوظ بدارد چارهاى ندارد جز اینکه خود را از موجبات گناه دور نگه دارد،و چون همواره موجبات گناه در محیط اجتماعى وجود دارد ناچار است از محیط کنار بکشد و انزوا و گوشهگیرى اختیار کند.
مطابق این منطق یا باید متقى و پرهیزکار بود و از محیط کنارهگیرى کرد و یا باید وارد محیط شد و تقوا را بوسید و کنارى گذاشت.طبق این منطق هر چه افراد اجتنابکارتر و منزوىتر شوند جلوه تقوایى بیشترى در نظر مردم عوام پیدا مىکنند.
اما اگر نیروى روحانى تقوا در روح فردى پیدا شد،ضرورتى ندارد که محیط را رها کند،بدون رها کردن محیط،خود را پاک و منزه نگه مىدارد.
دسته اول مانند کسانى هستند که براى پرهیز از آلودگى به یک بیمارى مسرى،به دامنه کوهى پناه مىبرند و دسته دوم مانند کسانى هستند که با تزریق نوعى واکسن،در خود مصونیت به وجود مىآورند و نه تنها ضرورتى نمىبینند که از شهر خارج و از تماس با مردم پرهیز کنند،بلکه به کمک بیماران مىشتابند و آنان را نجات مىدهند.آنچه سعدى در گلستان آورده نمونه دسته اول است:
بدیدم عابدى در کوهسارى قناعت کرده از دنیا به غارى چرا گفتم به شهر اندر نیایى که بارى بند از دل برگشایى؟ بگفت آنجا پریرویان نغزند چو گل بسیار شد پیلان بلغزند
نهج البلاغه تقوا را به عنوان یک نیروى معنوى و روحى که بر اثر ممارست و تمرین پدید مىآید و به نوبه خود آثار و لوازم و نتایجى دارد و از آن جمله پرهیز از گناه را سهل و آسان مىنماید،طرح و عنوان کرده است:
ذمتى بما اقول رهینة و انا به زعیم.ان من صرحت له العبر عما بین یدیه من المثلات حجزته التقوى عن تقحم الشبهات.
همانا درستى گفتار خویش را ضمانت مىکنم و عهده خود را در گرو گفتار خویش قرار مىدهم .اگر عبرتهاى گذشته براى یک شخص آینه قرار گیرد،تقوا جلو او را از فرو رفتن در کارهاى شبههناک مىگیرد. تا آنجا که مىفرماید:
الا و ان الخطایا خیل شمس حمل علیها اهلها و خلعت لجمها فتقحمت بهم فى النار.الا و ان التقوى مطایا ذلل حمل علیها اهلها و اعطوا ازمتها فاوردتهم الجنة
عصر روز عرفه دعاى روح بخش و ملکوتى عرفه یادگار سالار شهیدان حضرت امام حسین(علیه السلام) به یاد مناجات و راز و نیاز آن وجود مقدس در صحراى عرفات طنین افکن شد.... |
|||||
|
مردم ایران اسلامی نیز امروز با برگزاری مراسم دعای عرفه هم نوا با حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) به دعا و مناجات با حضرت دوست می پردازند.
التماس دعا
در حالی که اعدام صدام بدون محاکمه درباره بخش عمدهای از جرایم مرتکبشده علیه ملت ایران، عراق و کویت، با سؤالات جدی همراه شده، یک کارشناس برجسته مسائل عراق، اعدام صدام در مقطع کنونی را بهترنی گزینه قابل انجام توسط رهبران عراقی میداند.
دکتر محمد جعفری به خبرنگار «بازتاب» گفت: اعدام صدام حسین در صبح امروز، بهترین گزینه بود که با فشار و تأکید رهبران عراقی انجام شد.
وی توضیح داد: سه حالت برای برخورد رهبران عراقی با صدام متصور بود، نخست اینکه اصراری بر گرفتن صدام از نیروهای آمریکایی نکنند و برخورد با وی را در اختیار آمریکا بگذارند که بدترین حالت ممکن به شمار میرود.
دومین حالت نیز این بود که محاکمه صدام را بررسی دقیق تمام جرایم ضدبشری وی، به ویژه جنایت علیه مردم ایران که بسیاری از آنها با همکاری مستقیم آمریکا انجام شده بود، ادامه یابد. البته این خواسته بحق شیعیان عراق و ملتهای ایران و کویت بود، اما واقعیت آن است که اگر محاکمه صدام چنین روندی به خود میگرفت، قطعا با دخالت آمریکاییها روبهرو میشد که از افشای هرگونه اطلاعات درباره روابط تنگاتنگ دیکتاتور عراق با آمریکا در هراس بودند.
وی افزود: واقعیت آن است که دادگاه محاکمه صدام، یک دادگاه عراقی، اما در عراق تحت اشغال آمریکا بود و با وجود آنکه تا اندازهای اراده رهبران و ملت عراق در آن نفوذ داشت، اما اختیارات تام نداشت و بعید نبود که اگر صدام افشای اطلاعاتی از آمریکا را آغاز میکرد، به سرعت آزاد یا تبعید شود و از مرگ او جلوگیری شود. همانگونه که آمریکاییها پینوشه، دیکتاتور خونریزی که بدیل صدام در شیلی بود را تا چند روز پیش زنده نگه داشتند و او سرانجام بر اثر سکته قلبی به هلاکت رسید و اکنون نیز باید گفت، اعدام صدام کار رهبران عراقی بود و اگر فشار مردم عراق و نمایندگان آنها نبود، مقامات آمریکا دستنشانده چندین ساله خود را از مرگ نجات میدادند.
دکتر جعفری در ادامه گفت: رهبران عراقی با توجه به شرایط حاکم بر عراق امروز، ترجیح دادند از خیر اطلاعات و مسائل دیگر بگذرند و آرزوی بیست ساله ملت مظلوم عراق و ایران را با اعدام صدام، تحقق بخشند.
این کارشناس مسائل عراق گفت: هرچند صدام مجموعه زیادی از اطلاعات و اسرار ناگفته را با مرگ خود به گور برد، اما به نظر میرسد اعدام وی، تأثیر قابل توجهی در حاکم شدن امنیت و آرامش بر عراق خواهد گذاشت.
وی توضیح داد: واقعیت آن است که قریب 80 درصد اقدامات خرابکارانه و تروریستی علیه مردم و دولت عراق توسط بازماندگان رژیم بعثی و با رویای بازگشت صدام حسین و بعثیها به قدرت انجام میشد، اما اکنون با اعدام صدام و به گور رفتن اسطوره تروریستها، امید این جنایتکاران پایان یافته و امید میرود این اقدام در بازگشت آرامش به عراق تأثیر زیادی داشته باشد.
وی در پایان با رد احتمال اقدام تروریستی بزرگ در واکنش به اعدام صدام گفت: همانگونه که صدام پس از سقوط حکومتش در اقدامات نمایشی با هدف عوامفریبی و تحریک عواطف مسلمانان و اهل سنت به گذاشتن ریش بلند و استفاده از قرآن روی آورده بود، بعثیهای هوادار او نیز دشداشه پوشیده و در هیبت «القاعده» اقدامات تروریستی خود را انجام میدادند و مرگ صدام تأثیر روانی شدیدی در به بنبست رسیدن این تروریستها خواهد گذاشت.