بسیج موسسه استاندارد

اطلاع رسانی در خصوص پایگاه بسیج شهید صفاریان

بسیج موسسه استاندارد

اطلاع رسانی در خصوص پایگاه بسیج شهید صفاریان

در خصوص اعدام صدام

در حالی که اعدام صدام بدون محاکمه درباره بخش عمده‌ای از جرایم مرتکب‌شده علیه ملت ایران، عراق و کویت، با سؤالات جدی همراه شده، یک کارشناس برجسته مسائل عراق، ‌اعدام صدام در مقطع کنونی را بهترنی گزینه قابل انجام توسط رهبران عراقی می‌داند.

دکتر محمد جعفری به خبرنگار «بازتاب» گفت: اعدام صدام حسین در صبح امروز، بهترین گزینه بود که با فشار و تأکید رهبران عراقی انجام شد.
وی توضیح داد: سه حالت برای برخورد رهبران عراقی با صدام متصور بود، نخست این‌که اصراری بر گرفتن صدام از نیروهای آمریکایی نکنند و برخورد با وی را در اختیار آمریکا بگذارند که بدترین حالت ممکن به شمار می‌رود.

دومین حالت نیز این بود که محاکمه صدام را بررسی دقیق تمام جرایم ضدبشری وی، به ویژه جنایت علیه مردم ایران که بسیاری از آنها با همکاری مستقیم آمریکا انجام شده بود، ادامه یابد. البته این خواسته بحق شیعیان عراق و ملت‌های ایران و کویت بود، اما واقعیت آن است که اگر محاکمه صدام چنین روندی به خود می‌گرفت، قطعا با دخالت آمریکایی‌ها روبه‌رو می‌شد که از افشای هرگونه اطلاعات درباره روابط تنگاتنگ دیکتاتور عراق با آمریکا در هراس بودند.

وی افزود: واقعیت آن است که دادگاه محاکمه صدام، یک دادگاه عراقی، اما در عراق تحت اشغال آمریکا بود و با وجود آن‌که تا اندازه‌ای اراده رهبران و ملت عراق در آن نفوذ داشت، اما اختیارات تام نداشت و بعید نبود که اگر صدام افشای اطلاعاتی از آمریکا را آغاز می‌کرد، به سرعت آزاد یا تبعید شود و از مرگ او جلوگیری شود. همان‌گونه که آمریکایی‌ها پینوشه، دیکتاتور خون‌ریزی که بدیل صدام در شیلی بود را تا چند روز پیش زنده نگه داشتند و او سرانجام بر اثر سکته قلبی به هلاکت رسید و اکنون نیز باید گفت، اعدام صدام کار رهبران عراقی بود و اگر فشار مردم عراق و نمایندگان آنها نبود، مقامات آمریکا دست‌نشانده چندین ساله خود را از مرگ نجات می‌دادند.

دکتر جعفری در ادامه گفت: رهبران عراقی با توجه به شرایط حاکم بر عراق امروز، ترجیح دادند از خیر اطلاعات و مسائل دیگر بگذرند و آرزوی بیست ساله ملت مظلوم عراق و ایران را با اعدام صدام، تحقق بخشند.
این کارشناس مسائل عراق گفت: هرچند صدام مجموعه زیادی از اطلاعات و اسرار ناگفته را با مرگ خود به گور برد، اما به نظر می‌رسد اعدام وی، تأثیر قابل توجهی در حاکم شدن امنیت و آرامش بر عراق خواهد گذاشت.

وی توضیح داد: واقعیت آن است که قریب 80 درصد اقدامات خرابکارانه و تروریستی علیه مردم و دولت عراق توسط بازماندگان رژیم بعثی و با رویای بازگشت صدام حسین و بعثی‌ها به قدرت انجام می‌شد، اما اکنون با اعدام صدام و به گور رفتن اسطوره تروریست‌ها، امید این جنایتکاران پایان یافته و امید می‌رود این اقدام در بازگشت آرامش به عراق تأثیر زیادی داشته باشد.

وی در پایان با رد احتمال اقدام تروریستی بزرگ در واکنش به اعدام صدام گفت: همان‌گونه که صدام پس از سقوط حکومتش در اقدامات نمایشی با هدف عوامفریبی و تحریک عواطف مسلمانان و اهل سنت به گذاشتن ریش بلند و استفاده از قرآن روی آورده بود، بعثی‌های هوادار او نیز دشداشه پوشیده و در هیبت «القاعده» اقدامات تروریستی خود را انجام می‌دادند و مرگ صدام تأثیر روانی شدیدی در به بن‌بست رسیدن این تروریست‌ها خواهد گذاشت.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد